نمایش پیرمرد و خواننده در جشنواره سینما حقیقت/ صدای امید حلب به چارسو میرود
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۷۲۰۷
مستند «پیرمرد و خواننده» به کارگردانی امیر اصانلو که در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده، در بخش شهید آوینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش در میآید.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، بخش شهید آوینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت میزبان مستند «پیرمرد و خواننده» به کارگردانی امیر اصانلو و تهیهکنندگی مهدی مطهر خواهد بود که در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اصانلو پیشتر آثاری چون «ماندنی ها»، «تئوری زبالهها»، «عامه پسند»، «حلب، سکوت، جنگ»، «تظاهرات عشق» را جلوی دوربین برده و نامزدی کارگردانی در جشنواره ایدفا، نامزدی کارگردانی سینماحقیقت، نامزد کارگردانی جشن انجمن سینمای مستقل، بهترین کارگردانی از نظر هیت داوران جشنواره ایچی را در سوابق خود ثبت کرده است.
در خلاصه داستان این اثر اینگونه آمده است که با شروع جنگ امید از بین می رود و شما نمیدانید فردا چه خواهد شد. نمی دانید که در ثانیه بعدی زنده هستید یا نه. اما همیشه افسانه ای در این شرایط وجود دارد. فقط فکر کنید به لحظه امیدوار کننده ای که رژ لب را در منطقه جنگ روی لب های خشک و غمناک دختران حلب بنشانید. ابوعمر افسانهای زنده است که او را صدای امید مینامند. او سعی خواهد کرد زندگی خود را میان ویرانه ها بگذراند و اتومبیل هایش را تعمیر کند و کار خود را که در طول جنگ ویران شده است، از سر بگیرد. آنها او را صدای امید در حلب مینامند. این فیلمی درباره وی و کاری است که او برای بازآفرینی زندگی خود انجام میدهد.
دیگر عواملی که این کارگردان را در تولید مستند «پیرمرد و خواننده» یاری کردهاند، عبارتند از: تصویربردار: ضیا حاتمی، صدابردار: حسین مهدوی، تدوینگر: کامران جاهدی، نویسنده گفتارمتن: امیر اصانلو و آهنگساز: کاوه فیروز.
سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در روزهای 18 تا 25 آذرماه 1398 به دبیری «محمد حمیدیمقدم» در تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/ 4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: پردیس سینمایی چارسو فیلم مستند جشنواره سینما حقیقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
مرتضی پایهشناس مستندساز با اشاره به گسترش فعالیت پلتفرمها در سالهای اخیر و افزایش فضای نمایشی برای سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته، شاهد افزایش فضاهای نمایشی برای سینمای مستند هستیم. همه نهادهای تولید کننده فیلم مستند، مهمترینشان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، باید به این موضوع فکر کنند که گسترش و وسعت بخشیدن به سینمای مستند، تنها به معنی رکوردزدن در تولید فیلم یا اهتمام برای رونق بخشیدن در این بخش نیست. افزایش بسترهای نمایش این آثار مهمترین هدفی است که هر نهاد و موسسه تولید فیلم مستند باید دنبال کند.
کارگردان مستند «چوب» ادامه داد: پلتفرمها، شبکههای تلویزیونی، گروه «هنر و تجربه» و پاتوقهای نمایش در جای جای ایران، بستری فراهم کردهاند که سینمای مستند ایران بهتر و بیشتر دیده شود. اما این، همه ماجرا نیست. متاسفانه معیارهایی در اکران آثار مستند حاکم است که برگرفته از سینمای داستانی است. فیلم پرفروش و فیلم پرمخاطب در سینمای مستند، جایگاهی مانند سینمای داستانی ندارند. مخاطب برای مستندساز مهم است، اما لزوما این مخاطب میلیونی و انبوه نیست. اصلا جایگاه سینمای مستند این نیست که برای پسند مخاطبش، شبیه معیارهای رایج روز شود. سینمای مستند، نمایش واقعیت است، پیشروست، بیان بخشی از حقیقت هر پدیده و نمایش عریان مسایل بشری هدف این سینماست. لزوما هر فیلم، مخاطب یکسان ندارد و اغلب آثار مستند با هدف سرگرم کنندگی صرف ساخته نمیشوند.
کارگردان «وطن دوستی» ادامه داد: جوسازی برای فیلمها و پلتفرمها بر اساس فروششان، از دل مناسبات و ارزشهای سینمای داستانی میآید که ساز و کارش با سینمای مستند فرق دارد. آن معیارها وقتی به سینمایی ورود میکند که ذاتش اندیشه ورزی و نگاه هنرمندانه به پدیده ها است، نه تنها باعث رونق سینمای مستند نمیشود که مایه ناامیدی مستندسازان است.
پایهشناس یادآور شد: برای همه ما فیلمسازها، مخاطب مهم و انگیزهبخش است، وضعیت و تعداد مخاطب در سینمای مستند نیاز به تحلیل دارد. مستندی ممکن است برای دانشجویان جذاب باشد، ممکن است مخاطبش جامعه پزشکی باشد یا قشر دانشگاهی را جذب کند و مواردی از این دست. تصمیم گرفتن درباره جامعه مخاطبان سینمای مستند، ساده نیست.
پایهشناس در پایان عنوان کرد: به عنوان سینماگری که بیش از ۲ دهه در این حوزه فعالیت کرده، مثل همه همصنفانم از رونق تولید و نمایش آثار مستند، استقبال میکنم. مشکلات معیشتی و امنیت شغلی، بخشی از همکارانم را دچار بحرانهای جدی و دوری از حرفه محبوبشان کرده است. متوجهم که توجیه بخشی از مدیران سینمایی، برای توجه به تولید این است که مشکلات معیشتی کمرنگ شود اما فراموش نکنیم که بهترین فیلمهای مستند اگر دیده نشوند، تاثیری روی جامعه مخاطبانشان ندارند. امیدوارم با گسترش فضاهای نمایش سینمای مستند، مخاطب واقعی این آثار پیوند لازم در زمان مناسب را با این آثار برقرار کند و معادلات تولید، تبلیغات و اکران، برای فیلم مستند عادلانه و حرفهای باشد.
مرتضی پایهشناس کارگردان و تدوینگر، مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جایی که زندگی میکنیم»، «ملاقات پشت دیوار اشرف»، مجموعه مستند «هم مسیر» و ... را در کارنامه دارد.
کد خبر 6100356 آروین موذن زاده