اميد رئيس دانا: توصيف فيلم «ابد و يک روز» با سازهاي ايراني جذابتر ميشد
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۲۷۹۳۷
خبرگزاري آريا - «ابد و يک روز» به کارگرداني «سعيد روستايي» يکي از فيلمهاي پرفروش و تحسينشده سال 95 بود که در ميان بينندگان و اهالي سينما بازتابهاي زيادي داشت. اين اثر در جشنواره فيلم فجر هم موفق به کسب جوايز متعددي شد. موسيقي فيلمسينمايي ابد و يک روز ساخته «اميد رئيس دانا» بود و به تازگي آلبوم قطعات اين مجموعه از سوي شرکت «ترانه شرقي» و «پرده موسيقي» به بازار عرضه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*پيش از بحث آلبوم براي ما بگوييد که حضورتان در پروژه فيلمسينمايي «ابد و يک روز» چطور شکل گرفت؟زماني که فيلمنامه اين کار نوشته بود از طريق آقاي «سعيد ملکان»، تهيهکننده فيلم، با پروژه آشنا شدم. ابد و يک روز فيلمنامه محکمي داشت و از همان بار اول که خواندم دوست داشتم و به موسيقياش فکر کردم. معمولاً آهنگساز پس از تدوين وارد پروسه فيلم ميشود ولي در ابد و يک روز شرايط تفاوت داشت. از زماني که فيلمنامه مکتوب وجود داشت درگير کار شدم و چند مرتبه سر صحنه رفتم و هنگام مونتاژ هم حضور پيدا کردم.
*چرا موسيقي اين کار صرفاً با سازبندي ايراني بود و کلاً فضاي کلاسيک نداشت؟به نظرم فضاي فيلم ميطلبيد که موسيقي با سازهاي ايراني استفاده شود. به همين دليل از کمانچه و عود و رباب به عنوان سازهاي محوري استفاده کردم. در پسزمينه هم از سازهاي الکترونيک استفاده کردم و به نظرم توصيف فيلم با سازهاي ايراني جذابتر ميشد.
*اما به نظر من در سکانسهايي که اضطراب، ترس يا تنشها را نشان ميدهد ميشد فضاي موسيقي الکترونيک يا کلاسيک غالب باشد تا آن حسها بهتر در موسيقي متن نشان داده شود.اصولاً براي چنين صحنههايي در سينما و بيان اين حسها از سازهاي الکترونيک يا سازهاي غربي استفاده ميکنند. اما من دوست داشتم اين اتفاق رخ ندهد. ميخواستم به زعم خودم کاري کرده باشم که قبلاً کمتر تجربه شده باشد و اين حرکت را دوست داشتم. تصور من اين است که سازهاي ايراني توان القاي همه حالات را در فيلم دارند.
*جدا از بحث آهنگسازي، اين فيلم شما را درگير کرد؟ چون بعضيها گفتند که ابد و يک روز واقعي و باورپذير نبود.زماني که فيلمنامه را خواندم به آقاي ملکان گفتم دليل استحکام فيلمنامه در واقعيبودن آن است. اتفاقات به شدت واقعي و ديالوگها و شخصيتپردازيها کاملاً درست بود. به نظر من ابد و يک روز فيلم محکم و واقع گرايانه است. اگر کسي بگويد ابد و يک روز واقعي نيست کم لطفي ميکند چون آدمهاي ابد و يک روز نمونه بيروني در جامعه ما دارند. پس از اينکه فيلم تدوين شد و نسخه اوليه را ديدم به نظرم همه چيز تميز و محکم از آب در آمده بود. من با لحظه لحظه فيلم همذاتپنداري ميکردم و به همين دليل مخاطبان هم با اين فيلم ارتباط برقرار کردند. مخاطبان عام و مخاطبان خاص و داوران جشنواره هم اين کار را دوست داشتند و همه جوايز را درو کرد.
*در جريان فيلم تصميم نداشتيد از خواننده بهرهمند شويد؟براي اين فيلم اصلاً به خواننده فکر نکردم و لازم هم نداشت. من شخصاً موافق استفاده از صداي خواننده در فيلم نيستم. در کارهايي که تا کنون انجام داده به ندرت اين اتفاق رخ داده است. ترجيح ميدهم با موسيقي سازي، آهنگسازي فيلمها را انجام دهم.
*دليل اينکه موافق استفاده از صداي خواننده نيستيد چيست؟موسيقي يک اتفاق پس زمينه در فيلم است اما صداي خواننده باعث ميشود تا موسيقي جلب توجه کند. من با جلب توجه کردن موسيقي در فيلم موافق نيستم و به نظرم بايد در پس زمينه باشد و کارش را در آن بخش انجام دهد. ضمن اينکه فيلمي مثل ابد و يک روز آنقدر واقعگرايانه بود که نميخواستم با صداي خواننده به اين واقعيت خدشه وارد شود. تصور ميکنم اگر خواننده وارد کار ميکرديم يک مقدار براي پروژه گل درشت بود.
*اتفاقاً برخي فعالان سينمايي اعتقاد دارند ورود خواننده باعث تبليغ براي فيلم ميشود.من اينطور فکر نميکنم. ممکن است چنين اثري داشته باشد اما به نظرم خود فيلم بايد حرف بزند نه اينکه با صداي خواننده بخواهيم گفتههايش تقويتش کنيم. ممکن است شرايط طوري باشد که بتوان در تيتراژ از صداي خواننده استفاده کرد اما در برخي موارد خاص اگر فضاي فيلم به آهنگساز ديکته کند ميتواند، از اثر باکلام استفاده کند.
*چه شد که تصميم گرفتيد موسيقي ابد و يک روز را در قالب آلبوم منتشر کنيد؟قصد نداشتم موسيقيهاي اين فيلم را به صورت آلبوم منتشر کنم اما بازخوردهاي مثبت زيادي گرفتم و خيليها دوست داشتند اين موسيقي را داشته باشند. همين پيگيري و بازخوردها باعث شد تا تصميم به انتشار آلبوم موسيقي ابد و يک روز بگيرم. آقاي «اميرعباس ستايشگر» ناشر آلبوم و از دوستان خوب من هستند که پيشنهاد اين پروژه را به ايشان دادم و همکاري داشتيم. انتشار اين آلبوم با مشورت آقاي «حسام اينانلو» هم بود.
*اما کمي هم از کارهاي خودتان براي ما بگوييد و مهمترين سوال من اين است که چرا در عرصه آهنگسازي سينما حضورتان اينقدر کمرنگ است؟ در حالي که سابقه همکاري با کارگردانان مطرحي نظير «رخشان بنياعتماد» و «کيانوش عياري» و... را داريد.درست ميگوييد چون يک مقدار گزيده کاري ميکنم و ترجيح ميدهم هر پروژهاي را انجام ندهم و کارهايي که با روحيه خودم سازگارتر است را انجام ميدهم. از سال 76 آهنگسازي سينما را آغاز کردم و اولين تجربه من با آقاي ابوالفضل جليلي در فيلمسينمايي «دان» بود. سپس در فيلم «زير پوست شهر» با خانم رخشان بنياعتماد همکاري کردم. در ادامه چند تجربه با آقايان کيانوش عياري و داودنژاد داشتم. پناهبرخدا رضايي، بهرام توکلي و حميد چارکچيان و... ساير کارگرداناني هستند که با آنها همکاري داشتم و مجموعاً بيش از 70 عنوان کار فيلم و سريال و مستند انجام دادهام. تمرکز من بيشتر روي موسيقي فيلم بوده و نميدانم دليل کمرنگ ديده شدنم چيست!
*صفحه اينستاگرامتان راهم که نگاه ميکردم متوجه شدم کلاً اهل فضاي مجازي و حضور در رسانهها و تبليغ براي آثارتان نيستيد.تا همين چند وقت پيش صفحه اينستاگرام هم نداشتم! و اين روند که شما اشاره کرديد در کارهايم وجود دارد ولي از اين به بعد ميخواهم حضور بيشتري در فضاي مجازي و رسانهها داشته باشم. البته شايد هم کملطفي رسانهها باشد!
*به غير از موسيقي فيلم و سريال و مستند تاکنون پروژه مستقل با خوانندهاي نداشتيد؟من با خوانندههاي محلي همکاري کردهام. همچنين با آقاي «حسين نوشب» يک پروژه انجام داديم که در مسکو ضبط شد و کنسرواتوار چايکوفسکي تهيهکنندهاش بود. يک کار در زمينه موسيقي ملي بود و اين پروژه هنوز ادامه دارد. در آينده کارهاي ديگري را هم در آنجا ضبط ميکنيم و قرار در روسيه منتشر شود. در ايران هم به زودي همکاري با خواننده خواهم داشت ولي هنوز به مرحلهاي نرسيده که جزئياتش را رسانهاي کنم.
*کلاً فکر ميکنم نگاهتان در آهنگسازي بيشتر به سمت موسيقي ايراني باشد تا موسيقي ارکسترال.ماهيت موسيقي فيلم، ارکسترال است و به ندرت پيش ميآيد که سازهاي ايراني در اين بخش وجود داشته باشد. من هم در فضاهاي ارکسترال کارهاي زيادي دارم ولي علاقه شخصيام اين است که موسيقي فيلم و ژانرهاي ديگر را هم با سازهاي ايراني تجربه کنم.
*و سوال آخرم در مورد سعيد روستايي کارگردان اين فيلم است. برخي منتقدان ابد و يک روز گفتند که موفقيت اين فيلم صرفاً يک اتفاق بوده اما شما درباره اين کارگردان چه نظري داريد؟ابد و يک روز پروژه کامل و خوبي بود که در يک مجموعه اتفاق افتاد. همکاري سعيد ملکان به عنوان تهيهکننده تأثير زيادي داشت تا فيلم ابد و يک روز به اين شکل توليد شود و ساير عوامل و خصوصاً بازيگران هم در اين موفقيتها تأثير داشتند. سعيد روستايي با استعداد است و قلم خوبي دارد و بايد منتظر باشيم فيلم بعدياش را بسازد. تا اينجا او نمره بالايي کسب کرده و اگر فيلم بعدي او هم خوب باشد ميتواند خودش را اثبات کند.
*نکته خاصي باقي مانده است؟از همکارانم در اين کار تشکر ميکنم. آقاي حسام اينانلو نوازنده کمانچه، آقاي محمدرضا پوستي نوازنده عود، آقاي علي توکلي نوازنده رباب، فيروزه رئيس دانا که دستيارم بود و از آقاي مازيار مرتاضيه صدابردار کار و آقاي رضا عسگرزاده براي مسترينگ کار تشکر ميکنم. همچنين از آقاي ستايشگر و پخش رها هم تشکر ميکنم.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۷۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اهتمام رادیو فرهنگ در برنامه نیستان این است که بهترین و نابترین موسیقیها را از ملل و ایران با گونههای مختلفی که وجود دارد، ارائه دهد.
آقای رضا مهدوی مجری و کارشناس برنامه «نیستان» با حضور در استدیوی شبکه خبر در خصوص پا بر جا بودن این برنامه ( ۲۲ سال است که این برنامه پخش میشود) گفت: برنامهای که وقتی بنیان آن خوب گذاشته میشود و مدیران مسئول و کارشناسان خوب پای کار میآیند، عمر برنامه را طولانی میکند و هر کسی که در هر دورهای مسئولیتی قبول میکند، الزام دارد که کیفیت افزایی داشته باشد به لحاظ کیفی و کمی برنامه را نیندازد و بیننده و شنونده را افزایش دهد.
وی ادامه داد: نیستان این توفیق را داشته که طی این ۲۲ سال ساعتهای مختلفی در این سالها پخش شده و همه ساله همه کارگزاران و همه مدیرانی که آمدند و رفتند روی این برنامه صحه گذاشتند و این برنامه یکی از برنامههای موفق بعد از انقلاب است که این مدت زمان شامل حالش شده و هیچ نکته نظارتی هم نداشته است.
مهدوی افزود: این که ما به موسیقی فلات ایران میپردازیم و دیگر ملتها که موسیقی آنها محلی از اعراب دارد و میتواند به فرهنگ و هنر ما کمک کند به آن پرداخته میشود و البته حضور کارشناسان خبره (که میتوانند اساتید با تجربه و مسن و یا جوانان اهل فن تازه فارغ التحصیل شده و کاربلدباشند) که حرف نو و تازه برای گفتن دارند ما در نیستان به دنبال همین حرفهای نو هستیم.
وی در ادامه گفت: این سالها ما میزبان شخصیتهای بزرگی بودیم که بعضی از انها دیگر بین ما نیستند همچون مهندس امیر همایون خرم و فرهنگ شریف و بعضی از امروزیها نظیر شاهین فرحت، نادر مشایخی و تینوش بختیاری که از بزرگان موسیقی ایران هستند البته افراد بسیاری در این برنامه ما را یاری میکنند که افتخار میزبانی آنها را در این برنامه داشتیم.
کارشناس برنامه نیستان افزود: شاید یک کارشناس پنج برنامه (ما موظف هستیم که برنامهها را ۵ برنامه ۵ برنامه بگیریم، چون برنامه را به صورت لقمه لقمه، آیتمی و برنامکی و بخشی کردیم) که هرشب هر کدام از این عزیزان میتوانند ۸ دقیقه صحبت کنند و سریالی پشت سر هم و در هفته پخش میشود، امکان دارد که هفته بعد موضوعی نداشته باشد برای همین کارشناس بعدی و مهمان دیگری میآید، زنده یاد استاد جمشید عندلیبی ما ۵ برنامه از ایشان ضبط کردیم و داشتیم ۵ برنامه دیگر را ضبط میکردیم که ۲ برنامه بیشتر نشد و به رحمت خدا رفتند.
مهدوی در خصوص حفظ آرشیو برنامه گفت: سالها قبل آرشیو داری به شکل دیگری بود، به عنوان شاهد ثبت و ضبط میشد، اما نه با کیفیت خوب، حالا اتفاق خوبی که طی این ۱۰ سال افتاده «ایرانصدا» است، که ما شنوندههای زیادی را در جهان داریم، فارسی زبانانی که در اقصی نقاط دنیا هستند با گوشی وارد میشوند و این برنامه را میشنوند این برنامه چه زنده باشد یک ساعت بعد به صورت دو تا نیم ساعت قابل برداشت هست، چه آفلاین و چه آنلاین قابل شنیدن است و میماند و برحسب موضوع و تاریخ و روز علاقمندانی که کار پژوهشی میکنند یا برنامه را به هر دلیلی نشنیدند ، میتوانند بشنوند، نکته مهم این برنامه این است که از زمان مدیریت دکتر کاظمی دینان و قائم مقام ایشان آقای مبشری از نوروز پارسال ما شاکله برنامه را به نوعی به روز کردیم این که در گذشته در یک ساعت به مصاحبه و گفتگو پرداخته میشد، ما از امسال این ۵۵ دقیقه را در ابتدا یک موسیقی مناسب از فرهنگ ایرانی و اقوام ایرانی پخش کنیم تا یک ورودی مناسب داشته باشیم، ۵ کارشناس خبره هر کدام ۸ دقیقه، ۸ دقیقه صحبت میکنند با آنونسهایی که میان برنامهای که دارد میگوید رادیو فرهنگ یا نیستان به چه میپردازیم ، ۵ موضوع کاملا متفاوت، این که نگاه درست مدیریت به این قضیه که از ما خواستند ما این برنامه را به روز رسانی کنیم و از آن هم استقبال میشود، اینها را تکراری نکنیم و از کارشناسان و استادان دعوت کردیم و اتاق فکر تشکیل دادیم و خوشبختانه هر روز به کارشناسان ما اضافه میشود و خیلیها در نوبت هستند در موضوعات مختلف که بتوانیم قرابتهای فرهنگی را که با دیگر ملل داریم، پیدا کنیم.
وی در پایان در خصوص موسیقی پاپ و راک گفت: کارشناسی که بتواند به درستی آنها را تجزیه و تحلیل کند و بررسی کند ما دعوت میکنیم و حتی نمونه را پخش میکنیم، چون برنامه کاملا تخصصی است، شاید بعضی از موسیقیهایی که دیگر شبکهها امکان پخش آن را نداشته باشند، تا یک مدت زمان کوتاه ما پخش می کنیم و مصداقی تجزیه تحلیل میکنیم چرا که ما کار علمی میکنیم ما محسن چاووشی را داریم که الان موسیقی راک میخواند؛ اما وطنیزه کرده و موفق عمل کرده، شعر مولانا را در این قالب آورده و موفق هم شده است چه اشکالی دارد، حتی موسیقی «رپ» را میتوانیم در قالب فرهنگ خودمان نهادینه و بومی سازی کنیم و چه جایی بهتر از نیستان که مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و ما یک جور بازوی اجرایی غیر مستقیم شویم برای کارشناسانی که در نهادهای حاکمیتی تصمیم گیری میکنند و نهادهای بالادستی به واسطه این برنامه که می شنوند، شاید نگاهشان، قلمشان متفاوت شود و کمک کند به رشد و توسعه فرهنگ ایرانی - اسلامی موسیقی که ۱۰ قرن گذشته و خیلی پیشینه طولانی دارد.